Studente schrijft boek over dictaturen

Journalistiekstudente Irene de Zwaan heeft samen met verslaggever Marten Blankesteijn een boek geschreven over dictaturen.

In ‘De Grote Dictatortour’ doen zij verslag van verschillende dictaturen in het Midden-Oosten en Centraal-Azië. De Zwaan is vierdejaars journalistiek en studeert daarnaast Arabisch. Blankesteijn werkt als verslaggever bij De Pers en is hoofdredacteur van het reismagazine Join.

In de zomer van 2009 reisden zij samen door twaalf landen, waaronder Jordanië, Jemen, Iran en Turkmenistan. Twee jaar geleden maakte De Zwaan al eens een reis naar Syrië waar haar interesse voor dictaturen gewekt werd. Toen Blankesteijn bij haar kwam met het plan voor een rondreis door het Midden-Oosten en Centraal-Azië, ontstond al snel het idee voor een dictatortour.

De Zwaan noemt het boek ‘een luchtig verslag over een zwaar onderwerp’. Volgens haar moeten lezers het boek zien als een beleving van een bizarre tour door landen waar de meeste mensen een verkeerd beeld van hebben. ‘We hebben geprobeerd de dictaturen van een andere kant te laten zien en de dictators een gezicht te geven. Menselijk te maken. Want een dictatuur hoeft niet per definitie slecht te zijn.’

Toch was het niet altijd even makkelijk om de gesloten regimes binnen te komen. ‘Dan moesten we echt verzwijgen dat we journalisten waren, anders kregen we geen visum. Of de bevolking wilde dan niet met ons praten. In zulke gevallen hebben we ons gewoon voor studenten uitgegeven.’

‘De Grote Dictatortour’ verschijnt bij uitgeverij Unieboek/Het Spectrum en ligt sinds 1 maart in de winkel.