Studente eist diploma en schadevergoeding van Windesheim

Een voormalig studente journalistiek eist in een kort geding alsnog een diploma van de Hogeschool Windesheim. Als ze de rechtszaak wint, gaat ze een schadeclaim indienen.

Dat meldt RTV Oost. De studente had in 2011 alle studiepunten binnen en was al uitgenodigd voor haar diploma-uitreiking, toen de examencommissie haar op het laatste moment de voet dwars zette. Haar afstudeerwerk zou niet aan het hbo-niveau voldoen.

De Zwolse journalistiekopleiding lag destijds onder vuur en dreigde zijn accreditatie te verliezen. Eind 2012 werd de opleiding weer goedgekeurd. Volgens de advocaat van de vrouw had de examencommissie niet het recht om alsnog een onvoldoende te geven voor het afstudeerwerk.

Omdat ze geen diploma heeft behaald, moet de studente haar basisbeurs aan DUO terugbetalen. Bovendien kon ze zonder diploma geen geschikt werk vinden. Haar advocaat wil de geleden schade op de hogeschool verhalen.

De zaak doet denken aan een eerdere rechtszaak tegen de Hogeschool Inholland. Ook daar hield de examencommissie op het laatste moment het afstuderen tegen van een studente die al een voldoende voor haar eindwerk had gekregen. De studente won en kreeg alsnog het diploma.