Studenten en vluchtelingen in één huis

Studenten en vluchtelingen in Utrecht gaan vanaf februari volgend jaar samen in een SSH-complex wonen. Dan gaat de Pilot StudentRefugee Community van start, een initiatief van SSH en Academie van de Stad.

Vluchtelingen met een verblijfsstatus die de SSH op dit moment huisvest, komen terecht in zelfstandige woningen. Van hieruit is het lastiger om te integreren, is de ervaring. Daarom start in februari het pilotproject StudentRefugee Community. Studenten en jonge statushouders (18-23 jaar) wonen dan samen in een Utrechts studentenhuis.

Vanuit de Academie van de Stad gaat een team van Community Builders van start om in deze huizen de integratie van de vluchtelingen en communityvorming te begeleiden.

Wanneer er een kamer vrijkomt, krijgen de bewoners de vraag of ze een vluchteling als huisgenoot willen. Bij een positieve reactie, draagt Vluchtelingenwerk een aantal kandidaten voor die gaan hospiteren voor de kamer.