Studenten gaan het ijs op

Als het deze week blijft vriezen organiseert de Utrechtse studentenschaatsvereniging Softijs voor de eerste keer het Nederlands Studentenkampioenschap Kortebaan op natuurijs.

Die vindt – ijs en weder dienende – plaats op zaterdag 16 januari op het Biltse meertje in De Bilt. Veertig studenten uit het land strijden op de kortebaan van 160 (mannen) of 140 meter (vrouwen).

Het NSK Kortebaan op natuurijs is een ‘primeur’, meldt de organisatie. Onder de studentenverenigingen werden tot nu toe alleen wedstrijden op kunstijs georganiseerd. ‘Voorheen kon het NSK Kortebaan ook op kunstijs worden gereden, maar tegenwoordig zijn er geen kunstijsbanen meer waarop deze afstand kan worden gereden, waardoor deze discipline dreigt uit te sterven.’