Studenten halen 17.000 euro op voor Prinses Máxima Centrum

Zo’n tachtig eerstejaarsstudenten van de opleiding Communicatie hebben ruim 17.000 euro geworven voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Ze organiseerden evenementen als een carwash en een benefiet-film in Cinemec Ede.

Marjolein van Leeuwen, fondsenwerver bij het Prinses Máxima Centrum, nam op 15 juni de cheque in ontvangst. De studenten organiseerden diverse evenementen, zoals een rommelmarkt (foto) en een brunch. Eén student, Julia Ottevanger, activeerde 85 leerlingen van basisschool de Tamboerijn om sponsors te zoeken voor een zwemactie. Zo haalde ze bijna 3000 euro op.

Een evenement organiseren is onderdeel van het nieuwe curriculum van de Communicatie. Van Leeuwen gaf een gastcollege waarin ze zich als opdrachtgever presenteerde en studenten een kijkje gaf in het fondsenwervingsvak. ‘Zij daagde studenten uit om een evenement te organiseren waarmee ze niet alleen geld zouden ophalen, maar dat ook paste bij de missie en visie van het Prinses Máxima Centrum’, legt docent Maartje Alma uit.

Rondleiding
Het streefbedrag was 13.000 euro. Daar gingen de studenten, die met hun acties diverse media haalden, ruim overheen. De studenten worden beoordeeld op de zorgvuldigheid van de opzet van hun evenement, de mate waarop die bij de opdrachtgever past en de creativiteit die ze erin toepasten. Het centrum beloont de studenten die de meeste fondsen geworven hebben met een rondleiding in hun researchlab.

Het Prinses Máxima Centrum wordt op dit moment gebouwd in het Utrecht Science Park en wil de overlevings- en genezingskansen van kinderen met kanker verbeteren en de kwaliteit van (over)leven bevorderen. Zorg, onderzoek, onderwijs en opleiding worden hier gebundeld in één nationaal centrum.

Bron: HU Redactie