Studenten maken games toegankelijk voor slechtzienden

Voor sommige vijftigplussers is het lastig om digitaal spelletjes te spelen met hun familie omdat ze een visuele beperking hebben. Voor die groep hebben studenten van de HU een podcast ontwikkeld, die spelontwikkelaars koppelt aan mensen met een visuele beperking.

Zo moet een potje Wordfeud of Trivia Crack ineens wél mogelijk worden. Een van de studenten legt uit: “Het idee is dat de podcast wordt georganiseerd door stichting Accessibility. Elke aflevering wordt er een spel gekozen waar de luisteraar doorheen wordt geleid en waarin het spel gereviewd wordt. Bij de podcast zijn aanwezig: een host vanuit Stichting Accessibility, een gastspreker uit de doelgroep, die de behoeftes van de luisteraars deelt, en een spelontwikkelaar die het spel toegankelijker kan maken. Via Whatsapp of de website kunnen de luisteraars hun behoeftes delen of zich aanmelden als gastspreker.”

Stichting Accessibility vroeg de studenten dit idee te ontwerpen. De organisatie gaat het verder uitwerken en toepassen.