Studenten ict spieken het meest

Studenten spieken en plagiëren steeds vaker. Vooral studenten in computerwetenschappen zijn niet vies van wat jatwerk. Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Stanford University.
De prestigieuze universiteit gebruikt een speciaal programma dat plagiaat opspoort. In tien jaar tijd is het aantal onderzochte gevallen van plagiaat verdubbeld van 52 naar 123 per jaar op een studententotaal van negentienduizend.
In 23 procent van de gevallen ging het om plagiaat door studenten computerwetenschappen, terwijl die maar 6,5 procent van de studentenpopulatie uitmaken. Hun grote aandeel zou voortkomen uit de frustratie waarmee iedere ict’er te maken krijgt als een computerprogramma niet werkt zoals het zou moeten. Eén verkeerd teken kan er al voor zorgen dat een code niet werkt. De verleiding om een werkende code van een ander te gebruiken wordt dan groot. Bovendien is het vaak niet moeilijk om zo’n code te kopiëren en in eigen werk te plakken. Studenten vergeten echter dat diefstal dankzij diezelfde  automatisering ook eenvoudig is op te sporen.
In de meeste gevallen werden de regels overtreden door studenten die samen aan een opdracht werkten, terwijl die individueel moest worden uitgevoerd. Ook werd informatie van internet gebruikt zonder bronvermelding.