Studenten in conflict met huisbaas

Bijna een kwart (23 procent) van de studenten die op kamers woont had afgelopen jaar problemen met de huisbaas. De Huurcommissie had hierbij hulp kunnen bieden.

Dit blijkt uit resultaten van bureau IntomartCFK die landelijk onderzoek deed onder 300 studenten in opdracht van de Huurcommissie. Studenten kunnen bij de Huurcommissie terecht voor advies over huurprijs, onderhoudsgebreken en servicekosten en zij doet bindende uitspraken bij conflicten tussen de huurderen verhuurder.

Uit het onderzoek blijkt dat problemen met de huisbaas regelmatig voorkomen en dat driekwart van deze studenten de commissie niet inschakelt. ‘Heel zonde’, zegt Leonoor de Keyzer van de Huurcommissie. ‘Wij zijn er namelijk voor om dit soort misstanden op te lossen.’

Onbekendheid aan de kant van de student is een belangrijke reden om de Huurcommissie niet in te schakelen. Spontaan noemt 11 procent van de studenten de commissie als de instantie waar zij heen zou gaan bij problemen tussen huurder en verhuurder; 38 procent kan geen enkele instantie noemen.

Daarnaast speelt angst om uit de woning gezet te worden een rol. Volgens Keyzer is dit onterecht. ‘Als huurder heb je rechten. Een huisbaas kan je er nooit zomaar uitzetten.’

In 2009 kreeg de Huurcommissie 1.820 zaken binnen over de toetsing van de aanvanghuurprijs. Voor ruim driekwart van de huurders werd de huurprijs tot 326 euro per maand verlaagd.