Studenten in Maastricht verplicht les over seksuele grenzen

Studenten van de De Universiteit Maastricht (UM), krijgen straks verplichte lessen over hoe je grensoverschrijdend gedrag kunt herkennen en voorkomen.

De UM biedt nu al workshops over het onderwerp, maar wil af van het vrijblijvende karakter ervan. Twee jaar geleden bleek uit eigen onderzoek dat bijna de helft van de studenten in Maastricht weleens een vorm van seksuele intimidatie had ervaren. Volgens Amnesty International maakt één op de tien vrouwelijke studenten (11 procent) in haar studententijd seksuele penetratie mee zonder instemming.

Met het voornemen geeft de Limburgse universiteit een concreet vervolg aan de ondertekening van een manifest van Amnesty, waarmee de onderwijsinstelling zich verplichtte tot het bestrijden van grensoverschrijdend gedrag. Het is ook een gevolg van gesprekken met de studenten van Feminists of Maastricht (FoM).

Hogeschool Utrecht ondertekende op 22 juni ook het manifest ‘Let’s Talk About YES’ van Amnesty International. Hoe de HU invulling gaat geven aan die verplichting is nog niet bekend. Universiteit Utrecht heeft het manifest overigens niet ondertekend.