Studenten kaarten duurzame mobiliteit aan

Studenten van de verschillende faculteiten werken voor vereniging Vrienden van Amelisweerd (VvAm) aan een project rondom duurzame mobiliteit in Utrecht.

Een groep studenten van de faculteit Natuur & Techniek (FNT) bouwt een website (het webplatform). Hierop plaatsen de studenten van de faculteit Communicatie & Journalistiek (FCJ) nieuwsitems over milieuproblematiek en wegenaanleg in en rond de stad. Zij doen dit binnen de minors Web TV en Campus Company Media Producties.

Ook de faculteit Economie en Management (FEM) heeft een deelname in het project. Een groep van de MER opleiding is betrokken bij ‘De Kracht van Utrecht’, een rapport waarin VvAm een alternatief biedt voor de plannen van Rijkswaterstaat voor de uitbreiding van het snelwegennet rondom Utrecht. De studenten onderzoeken hoe het rapport wordt ontvangen in het overleg met de gemeente en provincie.

De vereniging wil meer voorzieningen voor openbaar vervoer en de fiets in de stad in plaats van veel autoverkeer. Volgens Gerrit Jan Bakker van het studentenproject, is de HU benaderd omdat duurzaamheid een belangrijk thema is binnen de hogeschool.

Het platform is het eerste semester nog niet openbaar. Na afloop van de minor neemt VvAm het over en wordt het  toegankelijk voor iedereen. Gerrit Jan Bakker: ‘We streven ernaar dat de informatiebron blijft bestaan. Dit hangt er ook vanaf of we de financiering rond krijgen.’

Foto: website VvAm