Studenten kleden zich uit tijdens Prinsjesdag

Zo’n twintig studenten grepen vanochtend deze prinsjesdag aan om actie te voeren tegen het leenstelsel. Ze voelen zich ‘uitgekleed’ en stonden daarom in rood-roze ondergoed op de stoep van de Tweede Kamer. Vandaag vertelt de regering wat haar beleid zal zijn voor het komende jaar. De jongeren hopen dat het leenstelsel wordt afgeschaft.

Volgens Ama Boahene, voorzitter van de LSVb, ‘bouwen heel veel studenten enorme schulden op van 60.000 euro of meer’. Dan ben je voor het aanvragen van een hypotheek financieel beperkt. Het ideale stelstel zou er zo uitzien dat er voor alle studenten een basisbeurs komt en dat er voor minderbedeelde studenten een aanvullende beurs komt.’ Alleen VVD wil het leenstelsel behouden, terwijl de andere partijen er tegen zijn.