Studenten maken kleinste Fokke & Sukke

Fokke & Sukke staan op ‘de kleinste cartoon ooit’, meldt tekenaar Jean-Marc van Tol. Drie studenten hebben de afbeelding verkleind tot 17 bij 17 micrometer.

Drie biologiestudenten van de Universiteit Utrecht gebruikten hiervoor een focused ion beam, waarmee ze normaal gesproken kleine gaatjes maken om in cellen te kijken. Ze projecteerden hiermee een Fokke & Sukke-cartoon op een minuscuul stukje silicium. Daarna hebben ze met een elektronenmicroscoop een foto gemaakt van het resultaat. De lijnen van de tekening zijn dus eigenlijk kleine geultjes.

‘Ze hebben de tekening zonder toestemming overgenomen’, zegt tekenaar Jean-Marc van Tol. ‘Maar ik vond het erg grappig.’

Een micrometer is één duizendste van een millimeter. Dat is honderd keer zo dun als een vel krantenpapier.