Studenten presteerden beter door onzekerheid tijdens lockdown

Studenten haalden tijdens de lockdown betere studieresultaten, terwijl ze juist minder gemotiveerd waren en minder tijd aan hun studie besteedden, schrijven onderzoekers van de VU in een preprint. Zij vergeleken de resultaten van meer dan vijftienduizend studenten met hun resultaten uit voorgaande jaren en ondervroegen 166 studenten van de bachelor Psychologie op hun inspanningen en resultaten tijdens het tweede semester van academisch jaar 2019-2020.

De onderzoekers noemen de afgenomen motivatie van studenten verwacht. Op basis van de theorie dachten zij dat het gemis van sociale interactie tot een daling van motivatie van veel studenten zou leiden. Waardoor zij vervolgens minder studie-uren zouden maken. De onderzoekers verwachtten daarom verslechterde studieresultaten van studenten, maar dat bleek niet het geval. De studieresultaten verbeterden juist. Een verklaring hiervoor hebben ze niet.

Volgens onderzoekers uit Spanje hebben de betere studieresultaten te maken met het feit dat studenten hun studie-inspanningen beter verspreidden, meldt ScienceGuide. In het Spaans onderzoek voerden onderzoekers van de Universidad Autónoma de Madrid vergelijkbaar onderzoek uit waarbij echter specifiek naar de reden achter de betere prestaties van studenten werd gekeken.  Als oorzaak van de verspreidde inspanning wordt gewezen op het feit dat de lockdown een situatie is waarmee studenten geen ervaring hadden en die hen ertoe aanzette harder, stipter en consequenter te studeren.