Studenten protesteren tegen strenge HU-regels bij introducties

Enkele tientallen studenten protesteerden aan de Padualaan in het Utrecht Science Park tegen de strenge corona-maatregelen van de HU tijdens de introducties. Ook de late opening van de sciencecafés deze week is hen een doorn in het oog.

Met ijsjes en kratten bier posteerden enkele tientallen studenten zich tegenover de gebouwen van de HU. Adil Lachhab, voorzitter van studentenunie Vidius, hekelt de HU-regels: tijdens de HU-introducties waren introkampen, alcohol en feesten niet toegestaan. De universiteit was daar coulanter in.

Terwijl het college van bestuur en de directeuren van de HU vandaag dineren en overnachten in een hotel in de buurt, schampert hij. ‘Dat lijkt verdacht veel op een introductie’, stelt Lachhab. Het maakt het voor studenten moeilijk de regels voor de introductie te billijken, meent hij.

HU-woordvoerder David Uitdenbogaard zegt niet te weten of college en directeuren in een hotel vertoeven. ‘De lijnen zijn open om met de actievoerders een gesprek te hebben.’