Achtergrond

Studenten stressen om hun gasrekening maar is dat terecht?

Foto: Kees Rutten

De gasprijs is aan het stijgen. Studenten raken hier gestrest van, merken studentenorganisaties. Zij hebben het vaak al niet breed en weten niet goed hoeveel ze moeten gaan betalen. Moeten studenten straks gigantisch gaan besparen om de verwarming lekker aan te houden? Trajectum zoekt het uit.

‘We merken dat studenten zich zorgen maken over de verwachtte prijsstijging’, zegt Adil Lachhab. Hij is voorzitter van Vidius, de Utrechtse belangenorganisatie voor studenten. ‘Studenten bellen ons met de vraag wat dit voor hen betekent. Ze hebben al weinig geld en van een kale kip kun je niet plukken.’ Ook Ama Boahene van de Landelijke Studentenvakbond (LSvb) ziet dat veel studenten zich zorgen maken: ‘Ze zijn bang voor de eindafrekening: straks valt die veel hoger uit dan ze hadden verwacht.’

De vraag is groter dan het aanbod: dat is de grootste oorzaak van de prijsstijging voor gas. Wanneer en hoe hoog de prijsstijging zal zijn, verschilt per situatie.

Woningorganisaties

Wanneer je huurprijs en servicekosten voor een langere tijd vastliggen in een contract, zul je voorlopig nog niks merken van de prijsstijging. Dit geldt vaak voor studenten die huren bij woonorganisaties. Stichting Studenten Huisvesting (SSH) verhuurt ruim 13.000 kamers en woningen in Utrecht. Ongeveer twee derde daarvan zijn ‘onzelfstandige eenheden’ (kamers) en een derde betreft ‘zelfstandige eenheden’ (studio’s en woningen).

‘Een groot deel van onze kamers is voorzien van een energiecontract van Greenchoice. Dat contract loopt tot en met 2023. Tot die tijd zal er voor die studenten dus geen stijging in hun gasprijs zijn’, meldt een woordvoerder van de SSH. Studenten die in studio’s en woningen wonen, sluiten meestal zelf een contract af bij een energieleverancier. Zij zullen in de meeste gevallen in januari 2022 iets merken van de prijsstijging.

‘De energieleveranciers bepalen pas hun prijs als het maximale tarief per gigajoule aan warmte wordt vastgesteld’, aldus de woordvoerder. SSH kan één keer per jaar de servicekosten aanpassen. Dat zal dus ergens na januari worden.

‘15 à 20 euro’

SSH& (niet hetzelfde als SSH) is een studentenhuisvestingsbedrijf dat zo’n 6.800 woonruimten verhuurt in de regio Arnhem-Nijmegen. Dit bedrijf verwacht dat de studenten vanaf 2022 maandelijks 30 procent meer kwijt zijn voor hun energie. ‘Dan komen we op een bedrag uit van 15 à 20 euro per maand’, zegt een woordvoerder tegen de Gelderlander.

In Utrecht kan de SSH (nog) geen schatting maken van de gemiddelde verhoging van de servicekosten. ‘Dat is koffiedik kijken. Dit is afhankelijk van de uitkomsten in januari en de verschillende contracten met de energieleveranciers.’

‘Studenten weten niet altijd wat hun rechten zijn’

Particulier huren

Wanneer een student een variabel of aflopend huurcontract heeft, kan hij de prijsstijging al eerder dan januari merken. Dit is vaak het geval bij studenten die particulier huren: huurbazen mogen, afhankelijk van het contract, een huurverhoging instellen. Soms gebeurt dit zelfs zonder dat het wettelijk mag.

‘Studenten weten niet altijd wat hun rechten zijn’, aldus Lachhab. ‘Ze komen bij zo’n situatie niet voor zichzelf op. Bijvoorbeeld doordat ze zich geïntimideerd voelen, of doordat ze door het kamertekort hun plek niet kwijt willen.’ Volgens Lachhab is het belangrijk om als student te weten wat je huurbaas wel en niet mag doen. ‘Daarvoor verwijzen we door naar het Huurteam van de gemeente Utrecht.’

Oplossing?

SSH stimuleert duurzaam gedrag door duurzaamheidscampagnes en acties. Moeten studenten nu zo snel mogelijk naar de bouwmarkt rennen voor tochtstrippen? Volgens de woordvoerder van SSH is dat vooralsnog niet nodig: ‘Studenten kunnen beter eerst afwachten totdat ze weten wat ze per maand extra moeten gaan betalen. Al stimuleren we duurzaam gedrag natuurlijk altijd.’

‘Draag een dikke trui’

Lachhab noemt wel wat tips waarmee je de energiekosten wat kunt beperken: ‘Slaap niet met de verwarming aan. Doe het raam dicht als je verwarming aanstaat. En wanneer je een extra dekentje en een dikke trui draagt, hoef je de verwarming minder hoog te zetten.’

Lange termijn

‘Voor de lange termijn zou het heel mooi zijn als we niet meer afhankelijk zouden zijn van Russisch gas en meer duurzame energie zouden gebruiken. Maar los van die situatie is het belangrijk dat huurbazen strenger worden gecontroleerd. Zij moeten zorgen voor goede isolatie van studentenhuizen’, aldus Lachhab.

Ook interessant: De HU hacken: kan dat?