Studenten uit de spits weren, dat wil de Tweede Kamer

Hoewel het devies nog altijd luidt dat iedereen zoveel mogelijk thuis onderwijs volgt, kijkt de Tweede Kamer alvast vooruit. Verschillende partijen roepen staatssecretaris Stientje van Veldhoven op om studenten ook na coronatijden zoveel mogelijk buiten de spits te laten reizen. Dat meldt ScienceGuide. ‘Het spreiden van reizigers buiten de spits was altijd al een uitdaging die aangepakt moest worden, maar die is nu urgenter dan ooit,’ stelt de ChristenUnie.

De meest effectieve manier om dit te bereiken, is om het fysieke onderwijs aan hogescholen en universiteiten terug te brengen met 50 procent. Andere mogelijkheden zijn er ook. Bijvoorbeeld het spreiden van starttijden bij opleidingen en een gratis OV-fiets bij een studentenreisproduct.