Studenten Uithof starten petitie voor energietoeslag

Foto: Kees Rutten

Vier bewoners van het Utrecht Science Park zijn een petitie gestart voor vergoeding van hun energiekosten. Vanaf januari 2023 moeten ze vijf keer zoveel betalen. Ze willen een toeslag, ‘net als de rest van het land.’

Heel Nederland krijgt energietoeslag, behalve de Uithof’, heet de petitie die inmiddels honderd keer is getekend. Het Utrecht Science Park telt drieduizend studentenwoningen van SSH Student Housing. Maandag kregen de bewoners een mail van SSH. De kosten voor gas en water worden vanaf januari 2023 verhoogd van 25 euro naar 125 euro per maand.

Contract verlopen

Het gasgestookte warmtenet van de Universiteit Utrecht verwarmt de gebouwen in de Uithof. De universiteit heeft tot en met 2022 gas ingekocht tegen een voordelig tarief van vóór de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Nu verloopt het contract en wordt de prijs duurder. De bewoners van de campus hebben geen eigen energiecontract, dus zij vallen niet onder het door het kabinet ingestelde prijsplafond.

Jelmer Witteveen is student Journalistiek aan de HU en een van de vier van de initiatiefnemers van de petitie. Hij woont op de Cambridgelaan. ‘Het is niet eerlijk dat wij geen toeslag krijgen. We hebben de petitie nu gedeeld in groepsapps. Uiteindelijk willen we dit overhandigen aan Gemeente Utrecht en we hopen dat zij hun verantwoordelijkheid nemen.’ We hopen op een plafond van twintig euro stijging. Of een energietoeslag.’ In november en december krijgen alle huishoudens een energietoeslag van 190 euro.

Jelmer: ‘Ik ben aan het afstuderen en heb geen tijd om daarnaast te werken. Daarom heb ik geen inkomsten. Door de prijsstijging zal ik dus honderd euro meer moeten lenen.’

Prijsplafond

Begin oktober werd de hoogte van het prijsplafond voor de energierekening bekend. Met ingang van 1 januari 2023 geldt een prijsplafond van 1,45 euro per m³ gas tot een jaargebruik van 1200 m³. Bewoners van De Uithof komen hier dus niet voor in aanmerking. De gemiddelde tussenwoning verbruikt 112 kub per maand. Jelmer: ‘Met ons verbruik van 75 m³ kom je uit op een plafond van ruim honderd euro. Zo’n 20 euro minder dan dat wij nu moeten gaan betalen.’