Studenten: Utrechtse voorzieningen moeten beter

De gemeente Utrecht heeft sommige studentenvoorzieningen slecht op orde. Zo is het aanbod van goede studentenhuisvesting onvoldoende en is de doorstroom van afgestudeerden naar betaalbare woningen lastig.

Ook maken vergunningen en ‘veel bureaucratische rompslomp’ het studentenorganisaties moeilijk om evenementen te organiseren die horen bij een sfeervolle studentenstad. Dat betoogt Joanna O’Connor, voorzitter van USF Studentenbelangen. ‘We zijn benieuwd welke toezeggingen de politiek gaat doen om hier de komende vier jaar een verbetering in aan te brengen.’

Hiermee neemt zij een voorschot op het verkiezingsdebat annex –feest ‘Utreg je stadsie?’ op woensdag 24 februari in discotheek De Monza. Alle lokale politieke partijen kruisen de degens over wat zij voor hebben met Utrecht studentenstad. Behalve het vraagstuk van studentenhuisvesting komen aan bod de betrokkenheid van studenten in de wijken en het behoud van afgestudeerden voort de stad.

De verkiezingsavond wordt georganiseerd door USF, Studium Generale van de HU, de Utrecht Debating Society, politieke jongerenorganisaties en de Studiegroep Sociale Wetenschappen. Collegelid Huib de Jong van de HU en rector magnificus Hans Stoof van de Universiteit Utrecht openen het debat.