Kort

Studenten verontwaardigd omdat ‘hun’ theologische universiteit wil verhuizen van Kampen naar Utrecht

De Theologische Universiteit in Kampen wil verhuizen naar Utrecht. Een groep studenten is in actie gekomen tegen de verhuisplannen.

Het argument voor de verhuizing is dat de Theologische Universiteit verwacht in een grotere studentenstad meer te kunnen samenwerken met andere scholen. Op die manier denkt het bestuur de universiteit toekomstbestendig te maken.

Student Thomas is één van de tegenstanders: ‘We zijn heel erg bang dat we geen voet aan de grond kunnen krijgen en binnen een jaar of tien verdwenen zijn.’ Hij was liever naar Zwolle gegaan. Het cvb vermoedt dat de groep tegenstanders helemaal niet wil verhuizen. Daar heeft het begrip voor, ‘maar dat is geen optie die de universiteit verder helpt.’

Het vertrek naar Utrecht is nog niet definitief. Eerst moet het ministerie van Onderwijs toestemming geven om de opleiding te verplaatsen. In het najaar zal duidelijk worden of de toestemming er komt.