Studenten zijn boos: ‘Jaag ons niet de stadscentra uit’

De Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), belangenbehartiger van studentenverenigingen, heeft een brandbrief geschreven aan minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. De eis: studenten moeten in de binnenstad kunnen blijven wonen. Hierdoor gaat de band met de stad waar ze studeren niet verloren.

‘Studenten zijn steeds minder welkom in studentensteden. Er is al tientallen jaren een nijpend tekort aan studentenwoningen. En nog steeds kiezen gemeenten ervoor om het aantal studentenhuizen in binnensteden te beperken’, schrijft LKvV in de brief. Ze zien dat studentencomplexen vooral ver weg in randgemeenten worden gebouwd. En dat terwijl de studentenpopulatie volgens de organisatie juist het kloppende hart van een stad is.