Studenten zorgen voor overlast in Utrechtse binnenstad, politie grijpt in

Het politiebureau in de Utrechtse Kroonstraat bevindt zich vlak bij de plaats waar het misging | Foto: Google Maps

Een groep dronken studenten zou gisteravond ‘de boel op stelten’ hebben gezet in de Utrechtse binnenstad. De politie verrichte daarbij drie aanhoudingen.

In Park Paardenveld, vlak bij het politiebureau in Utrecht, zorgden de studenten voor opschudding. ‘De groep veroorzaakte overlast door voortdurend het restaurant in en uit te lopen, de gasten lastig te vallen en het toilet te bevuilen’, aldus de politie in een verklaring op Facebook.

Op sociale media ontstond veel discussie over de aanhouding. Een omstander had deze arrestatie gefilmd en op Twitter gezet. Volgens sommigen ging dit te hardhandig.

(Artikel gaat verder onder de video)

Het bewuste filmpje dat op sociale media circuleert.

Leefbaar voor iedereen

In de verklaring stelt de politie dat de studenten was uitgelegd waarom hun gedrag overlast veroorzaakte. Ook zouden zij hebben geweigerd te vertrekken. ‘Na twintig minuten praten, restte ons niets anders dan hun vertrek te vorderen. Ook hieraan gaven zij geen gehoor. Daarna zijn we overgegaan tot optreden en daarbij zijn drie aanhoudingen verricht, voor onder andere openbare dronkenschap.’

De politie zegt ‘goed te snappen dat studenten lekker de stad ingaan’ en ook dat daarbij gedronken wordt. ‘Dat is prima, zolang er geen overlast voor anderen ontstaat. De studenten horen bij de stad en daar houden we ook rekening mee. Het is ook onze rol om te zorgen dat de stad voor iedereen leefbaar is, zowel voor studenten als voor inwoners. We geven mensen alle tijd om vrijwillig weg te gaan.’

De verklaring van de politie.

Restauranteigenaar uitgescholden

Volgens het AD waren de aangeschoten jongeren leden van studentenvereniging Veritas. De eigenaar van Restaurant ROOST aan de singel, waar het incident plaatsvond, werd naar eigen zeggen uitgescholden voor ‘mafklapper’ en ‘kankerlijer’. Dat zou voor ROOST-eigenaar Sidney Rubens het teken zijn geweest om de politie te waarschuwen.

‘Ik kan echt wel wat hebben en ben als horeca-ondernemer het nodige gewend, maar wat die studenten van Veritas hier gisteren deden, dat ging echt te ver’, zegt hij tegen de krant.

Reactie Veritas

Studentenvereniging laat in een reactie bij DUIC weten afstand te nemen van het gedrag van enkele van hun leden. Het ging niet om een officieel evenement van Veritas, schrijft de lokale krant.

‘Wij willen niet geassocieerd worden met dit soort overlast. Over de botsing met de politie kunnen we kort zijn: aanwijzingen van de politie dienen opgevolgd te worden’, aldus de vereniging.

De betrokken leden moeten van Veritas hun excuses aanbieden. Dat schrijft het bestuur van de vereniging in een schriftelijke reactie op vragen van RTV Utrecht.