Studenten in strijd om duurzaamste plan

Vijf teams met hogeschoolstudenten strijden om de Transition Zero Award. De teams proberen stedelijk gebied  te transformeren naar energieneutraal. Het team met het beste voorstel wint 5000 euro.

De wedstrijd is onderdeel van de conferentie Sustainable Built Environment 2016: Transition Zero (SBE16) die donderdag en vrijdag in vergadercentrum Domstad plaatsvindt. SBE16 is georganiseerd vanuit de HU in samenwerking met zes andere hogescholen en gaat over duurzaam bouwen, met de focus op energieneutrale renovatie.

Tijdens de conferentie presenteren wetenschappers hun meest recente onderzoek en spreken er bekende namen als minister Stef Blok en eco-architect Thomas Rau. Lector  Ivo Opstelten is gastheer.

HU-teams
Drie van de vijf teams die meedoen aan het Young Professional Event bestaan uit studenten die begonnen vanuit de HU minor Smart Sustainable Cities. Twee teams bedachten een plan om Utrecht-Zuid (Lunetten en Hoograven) energieneutraal te maken. Het andere team focuste zich op Ruzafa, een van de hipste wijken van de Spaanse stad Valencia. Het winnende team wordt vrijdagmiddag op de conferentie bekend gemaakt.