Studenten runnen in toekomst HU-cafés

De cafés moeten een brug slaan tussen studenten en docenten. Het moeten ontmoetingsplekken worden waar borrels en lezingen worden gegeven, en waar je overdag ook een drankje kan drinken.

Menno Roodenburg, adviseur Vastgoed en Facilities, voert samen met de betreffende directeuren bedrijfsvoering  gesprekken met verschillende studieverenigingen over het runnen van de cafés. Het is niet verplicht om als studievereniging een café te runnen, ‘maar voordat we een commerciële partij zoeken, willen we studieverenigingen eerst de kans geven om het zelf te doen,’ zegt Roodenburg.

Het is de bedoeling dat een café door meerdere studieverenigingen vrijwillig wordt gerund. Die moeten hiervoor met een goed businessplan komen. En ze moeten een aantal zaken zelf financieren, zoals het koffiezetapparaat en het tosti-ijzer. Het meubilair en de locatie verzorgt de HU. Als het businessplan wordt goedgekeurd, krijgen de verenigingen in principe een contract van vijf jaar. ‘Mocht er iets misgaan, dan krijgen ze een herkansing. Als ze er echt een potje van maken, zoeken we naar een commerciële exploitant’, zegt Roodenburg.

Het7de
Café Het7de aan de Heidelberglaan 7 (geopend sinds begin dit schooljaar) is het eerste café dat op ‘deze manier’ wordt gerund. Studieverenigingen Uranymus en Paramedus zijn verantwoordelijk.

‘Het is best veel werk, maar je leert ervan’,  zegt Peter Franken, penningmeester van het café en vierdejaars Life Sciences and Chemistry. ‘In het begin liepen we tegen wat problemen aan. Leveringen kwamen bijvoorbeeld te laat en de omzet was in het begin niet zo hoog. Inmiddels is dat verbeterd.’ Ook de maandelijkse communicatie met de HU verloopt soepeler: ‘We focussen meer op wat er wèl kan, in plaats van wat er fout gaat,’ aldus Peter.

Eerstejaars Verpleegkunde Isabeau Bauer werkt in Het7de. Dat het vrijwilligerswerk is, vindt ze prima: ‘Je kunt aangeven wanneer je beschikbaar bent. Het is leuk werk.’ Als het rustig is, kan ze tussendoor zelfs studeren.

U.T.V.-café
Het U.T.V.-café wordt al sinds 2000 gerund door studenten van de Utrechtse Technische Vereniging (U.T.V.). Het café bevindt zich, samen met het café van Ingenium Cabo Bianci, in de kelder van de Faculteit Natuur en Techniek. Beide cafés werken nog niet volgens het concept van café Het7de, maar daar komt na de verhuizing misschien verandering in: ‘Samen met de studieverenigingen Ingenium Cabo Bianci, Codex en Vesta willen we een bar starten op de nieuwe locatie aan de Padualaan’, zegt Jeroen Versteeg, voorzitter van U.T.V. Hij is in gesprek met de HU over de mogelijkheden. ‘Het zal waarschijnlijk in dezelfde stijl gaan als Het7de, maar er staat nog niks vast.’ Jeroen is niet bang dat dit ten koste zal gaan van de zelfstandigheid van het café. ‘We beginnen opnieuw, dus wordt er waarschijnlijk wat meer gecontroleerd. Ik ben ervan overtuigd dat we hierbij genoeg vrijheid zullen krijgen en dat elke vereniging zijn eigen identiteit behoudt’, aldus Jeroen.

Of café Stefs en het café aan de Daltonlaan in de toekomst ook door studenten worden gerund, is nog niet duidelijk. De cafés blijven in ieder geval in de huidige vorm bestaan tot het einde van de tijdelijke huisvesting. Op de nieuwbouwlocatie, waar beide faculteiten in de toekomst heengaan, komt een nieuw café. Studieverenigingen krijgen ook hier de kans om het café te gaan runnen. De mogelijkheden voor een vierde café aan Padualaan 97 worden nog onderzocht.

Foto: een sfeerimpressie van café Het7de aan de Heidelberglaan 7