Studenten-startup lanceert beter-studeren-pil

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: een pilletje met alleen natuurlijke ingrediënten om makkelijker te kunnen studeren. Twee starters komen als studentenstartup binnen StudentInc met de ‘Study Buddy’, een voedingssupplement dat de concentratie en het geheugen verbetert. ‘Goedkoper dan koffie’, aldus de initiatiefnemers.

Bedenkers Gerben Houwers (student business administration) en Wimme Klaver (net klaar met de master organisatiepsychologie) merkten dat veel studenten snel afgeleid zijn tijdens het studeren. ‘Daar komt het idee van Study Buddy vandaan. We willen mensen op een gezonde manier meer flow laten ervaren: helemaal opgaan in je activiteit zonder dat het je moeite kost.’

Niet iedereen is even gevoelig voor voedingssupplementen, dus in hoeverre dit effect merkbaar is, verschilt per persoon.  Dat bleek ook bij de eerste versie van de Study Buddy, die is getest op zestig studenten. Een deel meldde positieve gevolgen, maar een ander deel gaf aan weinig tot geen effect te merken. Daarom worden de stoffen in de nieuwe versie van de Study Buddys verhoogd. Omdat de stoffen natuurlijk zijn, is een overdosis niet mogelijk, zegt Wimme.

Van de natuurlijke stoffen die de Study Buddy’s bevat is wetenschappelijk aangetoond dat ze je concentratie en geheugen verbeteren, maar de stoffen zijn niet in combinatie met elkaar getest.  ‘Je kan alle stoffen los online bestellen, maar wij hebben ze in samenwerking met experts in de juiste verhouding in een capsule verpakt. In deze combinatie zijn ze nog niet eerder op de markt gebracht,’ vertelt Wimme.

Study Buddy werkt lichamelijk niet verslavend. Geestelijk is hierover niets aangetoond, dus dit kan het geval zijn.  ‘Maar dat is met alles zo, het lezen van een boek voor een tentamen kan bijvoorbeeld ook geestelijk verslavend zijn.’

De nieuwe versie van de Study Buddy is eind april te koop en kost €19,95 voor dertig stuks. Wimme: ‘Dat is goedkoper dan dat je elke keer een kop koffie haalt’.