Twaalf studenten van de School voor Journalistiek (SvJ) doen zaterdag 8 maart mee aan een wereldwijd netwerk van verslaggevers dat bericht over de Internationale Vrouwendag. Met zo’n 50 studenten uit zes verschillende landen – van Brazilië tot Armenië – maken ze reportages en gebruiken ze sociale media om verhalen te verspreiden.
De internationale samenwerking is er komend weekend op gericht een overzicht te krijgen hoe de Internationale Vrouwendag mondiaal wordt beleefd. Dit doen zij via de hashtags #IWDPopUp en #IWD2014. Volgens Marco van Kerkhoven, werkzaam bij het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek van de HU, is het idee van Pop Up Newsroom dat de studenten alles zelf regelen. ‘Ze verzorgen onder andere de regie, redactie, verslaggeving en publicaties. De studenten krijgen dus geen ondersteunende hulp van een professionele redactie. Het hele project draait om eenmalige verslaglegging.’
Twitter
Het project is onderdeel van een samenwerking tussen de Californië State University in de Verenigde Staten, de Newcastle University in Engeland en de School voor Journalistiek in Utrecht. Alle studentengroepen zullen verslag doen vanuit hun eigen land. ‘De SvJ-studenten publiceren hun verhalen voornamelijk via Twitter, Facebook, WordPress en Tumblr. De wereldwijde publicaties zijn te vinden via www.popupnewsroom.net.’