Studenten verzinnen ‘Ruil je stempas’-actie

Studenten uit Arnhem hebben een facebookpagina geopend waar je je stempas kunt ruilen voor iets wat je wel gebruikt. Het blijkt een publiciteitsstunt om meer jongeren naar het stemhokje te krijgen voor de provinciale verkiezingen op 18 maart.

Op de facebookpagina lijkt het alsof mensen hun stempas ruilen voor kattenbrokken of een Playstation, maar niets is minder waar. De initiatiefnemers geven in een interview met de Gelderlander toe dat het een publiciteitsstunt is.

Met de actie wilden de studenten van kunsthogeschool ArtEZ aandacht vragen voor het feit dat er onder jongeren te weinig belangstelling is voor verkiezingen. Die aandacht is er gekomen: in Den Haag zijn er al Kamervragen over gesteld en de Kiesraad heeft de studenten gewaarschuwd dat het illegaal is om je stemrecht te verkopen.

De studenten hopen met deze actie jongeren te overtuigen gebruik te maken van hun stemrecht op 18 maart.