Studenten werken van concept naar uitvoering

Ze hebben vier dagen om hun idee tot leven te brengen. Tijdens de vierde editie van ‘De week van het nachtkastjegaan zestig studenten aan de slag met ieder een eigen project.

Onder leiding van Jens Gijbels, docent aan de faculteit Natuur en Techniek, en Anouk Mulders van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) worden de studenten geholpen om donderdagmiddag hun product te showen tijdens de expositie in Hoog Catharijne.

Het idee is simpel: iedereen met een goed idee dat al veel te lang ‘op het nachtkastje ligt’ schrijft zich in. De HU en HKU regelen de werkplaats en professionals om de studenten bij te staan. De studenten zorgen zelf voor het materiaal en worden in kleine groepjes verdeeld. De twee locaties waar de deelnemers aan de slag gaan zijn HKU-locatie Oudenoord 700 en studentencomplex IBB in Utrecht.

Geen tafel
Gijbels wil dat de deelnemers alles uit de kast halen. Want het is niet de bedoeling dat ze na een dag al klaar zijn. ‘We willen geen simpele tafels zien’, grapt hij. Daarom worden professionals ingezet om mee te sparren en aanwijzingen te geven. Als iemand twee ideeën heeft, daagt de professional hem of haar uit om voor de moeilijkste te gaan. ‘Ze mogen best een beetje stressen om de deadline te halen.’

Onder de deelnemers valt een dame meteen op: Janny Bakker. De 63-jarige HU-medewerker doet dit jaar voor de derde keer mee. ‘Ik wil cake toppers maken’, vertelt ze enthousiast. ‘Van die figuurtjes die je op een taart zet.’ Naast haar baan bij de HU heeft Bakker ook een eigen patisserie. Gewoon, voor de leuk. ‘En hoe mooi is het dat ik deze week mijn eigen materiaal kan maken. Die ervaring kan ik meenemen in de workshops die ik geef.’

Video’s
De studenten zijn via een live-stream te bekijken (link volgt) en Trajectum gaat tijdens deze week twee studenten op de voet volgen. Vanaf dinsdag staan er filmpjes online.