Studenten winnen ‘Jong Ondernemen’-marktprijs met tuinkers

Tuinkerszaadjes in een plastic huisje voor op het raam: je ziet je zaadje ontkiemen en een heuse tuinkers worden. Leuk voor jong én oud, stelt studentondernemer Swen Petterson. Swen en zijn medestudenten small business and retail management van de Hogeschool Utrecht Amersfoort (HUA) presenteerden afgelopen weekend hun product tijdens de marktdag van stichting Jong Ondernemen. Ze namen de hoofdprijs mee naar huis, driehonderd euro en een beker.

Volgens de jury voldeed studentbedrijf Bezonder aan het volledige plaatje. ‘We werden gekozen omdat we het product zo goed verkochten en motivatie uitstraalden’, aldus Petterson. Op de marktdag hebben de studentondernemers 42 Greenhouses verkocht, de plastic huisjes met tuinkers voor op het raam, en 45 ‘crystal balls’, die dienen als aardevervangers met dezelfde voedingsstoffen.

Het is het vierde jaar op rij dat studenten van de HUA de marktprijs in de wacht slepen. Vorig jaar wonnen studenten met een soortgelijk idee ‘je eigen moestuintje’. ‘Ik wist wel dat zij vorig jaar dat product hadden, ik ken zelfs iemand uit die groep’, vertelt Petterson. ‘Maar het was niet bewust, wij zijn zelfstandig naar een product gaan zoeken. Toevallig had het ook met kweken te maken.’ Greenhouses bestonden al eerder in Amerika, maar daar werd er niets mee gedaan. De studenten willen na de wedstrijd graag verder gaan met hun bedrijf, maar weten nog niet hoe ze dat gaan invullen.

Foto: Facebook