Studentenactie #Nietmijnschuld officieel van start

Actie Young & United op Utrecht CS, met Alex Tess Rutten, voorzitter LSVB, en Bas van Weegberg, voorzitter FNV Jong Foto: FNV

Een bescheiden groepje van vijftig afgevaardigden stond vandaag op Utrecht Centraal, voor de campagne Nietmijnschuld.  De bijbehorende petitie is inmiddels door meer dan drieduizend man getekend en de organisatie kijkt tevreden terug. Het aantal verstuurde Tikkies aan premier Rutte zijn ze nog aan het tellen.

‘We hoeven maandag niet met een grote groep op CS te staan. We willen mensen enthousiast maken en vragen om de petitie te tekenen. Het gaat meer om het online gebeuren. De website, de petitie, social media. En de bijeenkomsten,’ zei FNV stagiair Diego al eerder tegen Trajectum.

Mark Rutte reageerde afgelopen vrijdag al op de eerste Tikkies die hij binnen gekregen had. ‘Natuurlijk snap ik de zorgen van studenten over de hoge studieschuld’, liet hij in een videoboodschap weten. ‘Door dit te doen, konden we veel geld kwijtspelen om te investeren in de kwaliteit van het hoger onderwijs.’

UPDATE:
Eerder werd in dit artikel gemeld dat de Tikkie-app zou zijn vastgelopen tijdens de actie. Volgens een woordvoerder van Tikkie is dit niet het geval geweest. De organisatie van de actie kon hiervoor ook geen bewijs aanvoeren.