Studentenhuisvester SSH komt met 200 nieuwe studentenwoningen

Er komt een nieuw studentencomplex van de SSH in Utrecht, op de hoek van Opaalweg en Waterlinieweg. Het gebouw bestaat uit tien woonlagen met in totaal tweehonderd onzelfstandige studentenwoningen. In het eerste kwartaal van 2021 begint de bouw, in het collegejaar 2022/2023 moeten de eerste studenten er kunnen wonen.

In het nieuwe gebouw vormen zes tot acht kamers met privé sanitair-een gemeenschappelijke woongroep. De bewoners delen een grote gemeenschappelijke woonkeuken en balkon. Ook krijgt het gebouw een gemeenschappelijke waskamer waar studenten hun was kunnen doen. Er komt een ruime fietsenstalling waar studenten overdekt en afgesloten hun fiets kunnen stallen.

Het moeten betaalbare woningen worden, zegt SSH. Dat kan omdat het om onzelfstandige studentenkamers gaat. Die vallen onder het woningwaardering-stelsel waardoor de woningen tegen vastgestelde huurprijzen verhuurd kunnen worden. Zo blijven de woningen ook echt betaalbaar en dat is een voorwaarde die de gemeente Utrecht heeft gesteld.