Studentenorganisaties willen verder praten over bindend studieadvies

Studentenorganisaties roepen de Tweede Kamer op om verder te praten over versoepeling van het bindend studieadvies (bsa), ondanks dat dit onderwerp door de vaste Kamercommissie als controversieel is verklaard.

Dit betekent dat de behandeling wordt uitgesteld naar de volgende kabinetsperiode. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vinden dit een slechte ontwikkeling. Ze hopen dat politieke partijen het besluit willen heroverwegen en het wetsvoorstel van onderwijsminister Robbert Dijkgraaf willen bespreken.

Dijkgraaf wil het verplichte aantal studiepunten in het eerste jaar verlagen naar maximaal 30, in plaats van de huidige 45 op een totaal van 60. ISO en LSVb zien dit als een belangrijke stap richting het creëren van een gezond studieklimaat, omdat te veel prestatiedruk het mentale welzijn van studenten negatief beïnvloedt.