Studentenstudio’s en Skaeve Huse bij elkaar in Leidsche Rijn

In Leidsche Rijn worden 510 studio’s voor studenten, jongeren, sociale huurders en statushouders gebouwd. Ook komen er op het stuk zeven zogeheten Skaeve Huse te staan voor mensen die intensieve begeleiding nodig hebben. De Gemeente Utrecht heeft hierover een akkoord gesloten met een projectontwikkelaar en woningcorporaties Mitros en Portaal.

De 510 studio’s komen kant en klaar naar Leidsche Rijn en worden daarna geplaatst op de fundering. De woningen zijn 21 m2 en zijn van alle gemakken voorzien en kosten rond de 455 euro aan huur. De studio’s zijn verdeeld over 4 blokken met elk 5 woonlagen en een lift. Ze staan rond een groen binnenterrein waar ook beheerkantoor, een ontmoetingsruimte en een wasruimte komt.

Skaeve Huse
De komst van Skaeve Huse is nieuw voor Utrecht. Ze zijn bedoeld voor mensen die begeleiding nodig hebben en vaak voor veel overlast zorgen. Naast de zeven Skaeve Huse is er een achtste woning voor begeleiders.

Het plan is niet nieuw. De gemeente stelde in 2013 al aan de gemeenteraad voor om 500 eenheden en Skaeve Huse in Leidsche Rijn te realiseren begin 2014, die er tien jaar konden blijven staan.