Survivalgids voor HU-eerstejaars

Studentenverenigingen? Deze 10 kleintjes kende je nog niet

Foto: Kees Rutten

Grote studentenverenigingen in Utrecht Google je zelf maar. Wij zetten vandaag de meer onbekende verenigingen in de spotlights. Kleinschalig (maximaal 250 leden) en vaak zonder ontgroening. Ken je deze tien al?

1. Insan

Een Iftar Benefiet, een workshop over Islamitische dodenwassing en een overzicht van de stilteruimtes op de HU: Insan is een islamitische studentenvereniging. Ze organiseren zowel recreatieve – als educatieve evenementen. As-salamu alaykum!

2. ViaKunst

Schilderen à la Bob Ross, een open mic-avond en terrariums bouwen: bij de kunstzinnige gezelligheidsvereniging kun je workshops volgen én borrelen. Voor de student die wat kunst en cultuur in het studentenleven mist. Een vereniging voor de creatieve geest.

3. SPIN

Dit is de boardsportvereniging van Utrecht. En dan hebben we het niet over schaken of dammen. Bij SPIN kun je snowboarden, skateboarden, kiteboarden, wakeboarden en surfen, in binnen- en buitenland. Er wordt ook gefeest: na het snowboarden in de yeti, met een kampvuur op het strand, na een surfsessie en elke maandagavond tijdens de borrel.

4. AEGEE-Utrecht

Dit is de enige Europese studentenreisvereniging in Utrecht. Een training volgen in Azerbeidjan of oud en nieuw vieren in Budapest met lokale studenten? In elke Europese studentenstad is een AEGEE-local gevestigd. Als je een vereniging zoekt met veel buitenlandse avonturen, drank en relaxte sfeer zit je hier goed. Hun borrel op De Oude Buis boot is een gezellige toevoeging.

5. UDS

Debatteren kun je leren. Elke woensdag komt de Utrecht Debating Society samen to debate and have fun. Je kunt workshops volgen en meegaan op reis naar een debattoernooi. ‘Je leert een groot spreker worden op een gezellige manier’, meldt de site. Er wordt zowel in het Engels als Nederlands gedebatteerd, over uiteenlopende onderwerpen als economie, politiek en filosofie.

6. USKO

USKO staat voor het Utrechtse Studenten Koor en Orkest. Het koor bestaat uit 140 zangers, het orkest uit vijftig leden. Ze treden regelmatig op met kun klassieke muziek en organiseren borrels en barbecues. Voor het orkest moet je eerst auditie doen, bij het koor is iedereen welkom. Goed nieuws voor alle valse kraaien dus.

7. Anteros

YASS QUEEN! De LHBTIQ+-studentenvereniging noemt zichzelf de meest open minded studentenvereniging van Utrecht. Elke woensdagavond borrelen ze in het queercafe BodyTalk. Daarnaast organiseren ze events als Eurovision karaoke, ‘proud to be fout parties’ en een roze wandeling. Anteros is zeker een van de kleurrijkste verenigingen in Utrecht, dus neem je regenboogvlag zeker mee.

8. STV Stuk Toneelvereniging

Leef jij voor de spotlights, het theater en het rode doek? Of sta je liever achter de schermen? Voor echte theater-liefhebbers is dit de plek in Utrecht. Ontdek of jij een ware opera-virtuoos bent of een geweldige regisseur in spe. STUK biedt meerdere onafhankelijke producties aan per jaar in samenwerking met professionele regisseurs, stagiairs en leden. Toi toi toi.

9. SIB Utrecht

Wil je tijdens de borrel Alexander Pechtold en Maarten van Rossem aan de tand voelen? En is jouw wereld groter dan de Padualaan of Heidelberglaan? Dan is SIB, een internationaal georiënteerde vereniging mét inhoud, wat voor jou. Iedere dinsdag organiseren ze een lezing, discussie of debat met aansluitende borrel. Een vereniging waar je Utrechtse gezelligheid combineert met wereldse interesse.

10. STUDANCE

Word een echte dancing queen bij STUDANCE – mooie woordspeling. Dit is de grootste studentenpodiumdansvereniging van Nederland met bijna driehonderd leden. Van Jazz en Klassiek Ballet tot Hiphop en Streetdance: je kunt de lessen volgen op verschillende niveaus. Daarnaast zijn er borrels, feestjes, gala’s en theateruitjes. Het dansseizoen wordt afgesloten met een eindvoorstelling in de Stadsschouwburg te Utrecht.