Kort

Studentenverenigingen: meer aanmeldingen maar minder baromzet

Studentenverenigingen werden deze zomer overspoeld met aanmeldingen. Maar tijdens corona bleven de barinkomsten fors achter. Dat maakt de financiële positie van verenigingen wankel, meldt NRC.

Studentensociëteiten – de ‘kroegen’ van de verenigingen – hadden het door de coronamaatregelen financieel zwaar, net als andere horeca. En net als al die andere bedrijven deden ook studenten hun best om hun ‘klanten’ met alternatieve activiteiten aan zich te binden.

Tegelijkertijd leidde onder meer de verveling door die coronamaatregelen de afgelopen tijd tot een enorme aanwas van leden: voor het tweede jaar op rij kregen de meeste studentenverenigingen meer aanmeldingen dan ze plaatsen hadden. Dat blijkt uit een rondvraag bij het Leidse Minerva, het Groningse Vindicat en het Nijmeegse Carolus Magnus.