Studentenverenigingen sluiten? Een slecht idee, zeggen studenten

Studentensteden kampen met toenemende corona-uitbraken, zoals onlangs in Nijmegen. Dat leidde tot de suggestie van RIVM-baas Jaap van Dissel om de teugels aan te halen. ‘Studentensociëteiten en horeca ’s avonds laat dicht, beperking van het aantal sociale contacten: zulke maatregelen hebben dan effect’, zei hij eerder in het AD.

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) keert zich tegen deze aanpak. Die kan een averechts effect hebben. ‘Hoe meer er op slot zit, hoe meer excessen we zullen zien. Jongeren hebben toch behoefte om samen te komen’, zegt de LSVb-voorzitter tegen het AD. ‘Dat kan het veiligst in een georganiseerde omgeving waar toezicht mogelijk is, zoals op een onderwijsinstelling, bij een studentenvereniging of in een nachtclub.’

Ook Yorick van der Heiden van de koepel van studentenverenigingen LKvV spreekt zich uit tegen strengere maatregelen voor studenten.