Studentenverenigingen vrezen voor hun subsidie

Verenigingsparade tijdens de UIT 2018

Utrechtse studentenverenigingen zijn bang hun subsidie te verliezen. Steeds meer leden studeren buiten Utrecht, terwijl het bij de subsidievoorwaarden hoort dat minimaal tachtig procent van de leden een studie volgt aan de HU of Universiteit Utrecht.

Van de zeven gezelligheidsstudentenverenigingen zitten er drie onder de norm van tachtig procent, meldt de Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen (FUG) op universiteitsplatform DUB. Het gaat om UVSV, Biton en (met 78 procent) het Utrechtsch Studenten Corps. Ook de acht studentenmuziekgezelschappen hebben moeite met de eis, laat koepelorganisatie Kosmu weten.

De hogeschool en universiteit geven per jaar negen ton subsidie voor activiteiten en bestuursbeurzen aan de studentenorganisaties. Zij willen dat het geld besteed wordt aan de eigen studenten. Vandaar de eis dat tachtig procent van de leden aan de UU of HU studeert (of minder dan een jaar geleden ingeschreven stond).

Maar er zijn leden die de studie afbreken of (steeds vaker) kiezen voor een master in een andere stad. Zij blijven dan wel in Utrecht wonen en blijven lid van de vereniging. Ook zijn er leden die een tussenjaar nemen, om daarna verder te studeren. Bij de muziekverenigingen komt daarbij dat een deel van de studenten van het conservatorium komt. Dat is wel Utrechts, maar valt niet onder de HU of UU.

Versoepeling

Studentleden van de Universiteitsraad vragen in een brief om versoepeling van de voorwaarden, zoals een verlaging van de eis van tachtig naar zeventig procent. De universiteit stelt in een reactie op DUB dat de meeste verenigingen aan de voorwaarden voldoen. Zij kregen een half jaar extra om aan de eisen te voldoen. In april staat het onderwerp op de agenda van de Universiteitsraad, waarschijnlijk komt het ook in de Hogeschoolraad.