Studieschuld verzwijgen bij aanvraag hypotheek nog moeilijker

Banken kunnen sinds deze week informatie opvragen aan DUO en de studieschuld van oud-studenten achterhalen. Daarmee is het lastig voor alumni om deze schulden te verzwijgen als ze een lening aanvragen voor een huis. Starters op de woningmarkt moeten wel toestemming geven aan DUO om de gegevens te verstrekken, schrijft RTL-Nieuws.

Oud-studenten die een hypotheek aanvragen moeten hun eventuele schulden eerlijk opgeven. Studieschulden worden niet geregistreerd bij kredietregistratiebureau BKR. Er bestaat tot op heden geen automatische koppeling tussen DUO en banken zodat de hypotheekverschaffers dit niet kunnen controleren.

Banken wegen een studieschuld mee bij hun beoordeling van een hypotheek. Dat kan ertoe leiden dat starters geen of een lagere hypotheek krijgen. Gezien de krapte op de woningmarkt is dat een nadeel voor alumni.