Studievertraging voor tienduizenden studenten, problemen groter op hogescholen

Door de coronacrisis lopen veel meer studenten tegen een studieachterstand aan. Uit onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) blijkt dat Nederland nu 54.000 studenten meer met een studievertraging telt dan in 2018, de vorige keer dat ISO dit onderzoek uitvoerde. Deze stijging is volgens de organisatie een gevolg van de coronamaatregelen.

Niet alleen vielen de afgelopen maanden veel lessen uit, in veel gevallen konden stages en praktijkonderwijs ook niet doorgaan. Dit treft vooral studenten op hogescholen. ISO-voorzitter Kees Gillesse: ‘In elk klaslokaal op de universiteit zit wel iemand met extra studieachterstand. Op de hogescholen zijn die cijfers hoger: dan gaat het om bijna drie studenten per klaslokaal.’ Verder klagen studenten dat ze thuis niet de faciliteiten hebben om goed te kunnen studeren. Ook laat digitaal onderwijs vaak te wensen over.

De studentenorganisatie doet een oproep aan instellingen: ‘Studiefaciliteiten moeten zo snel mogelijk weer open.’