Stufi meenemen: zelfs Harvard moet door de molen

U wilt studeren aan Harvard University? Het kan drie maanden duren voordat de Dienst Uitvoering Onderwijs laat weten of u daar studiefinanciering voor krijgt. Maar meestal gaat het sneller, verzekert minister Bussemaker.

Moet het werkelijk twaalf weken duren voordat heeft DUO vastgesteld dat de opleidingen van Harvard door de beugel kunnen, wilde Tweede Kamerlid Pieter Duisenberg van de minister weten. Hij had een brief van een student gelezen die vreesde zonder studiefinanciering naar de Verenigde Staten te moeten vertrekken.

Meestal gaat het een stuk sneller, sust minister Bussemaker. Gemiddeld hebben studenten binnen vijf weken antwoord. 'Desondanks vind ik het verstandig dat DUO de maximale termijn aan de student meldt', antwoordt ze. Dat voorkomt teleurstellingen.

Maar als het om Harvard gaat, zou DUO eigenlijk binnen een paar dagen goedkeuring kunnen verlenen, meent Duisenberg. 'In de praktijk is gebleken dat het onderzoek ook niet meer dan enkele dagen in beslag heeft genome', aldus Bussemaker. 'Dat is bij het overgrote deel van de aanvragen het geval.'

Toch moeten volgens Bussemaker zelfs de opleidingen van Harvard even onder de loep genomen worden. 'Niet slechts de kwaliteit, maar ook het niveau van de buitenlandse opleiding moet worden getoetst en vergeleken met een Nederlandse opleiding.'

Overigens leveren de antwoordtermijnen weinig problemen op. Voor zover bekend zijn er sinds de invoering van de meeneembare studiefinanciering in september 2007 nog geen studenten geweest die hun studie in het buitenland moesten laten schieten omdat het antwoord van DUO te lang op zich liet wachten.