SustainaBul overgedragen aan Economie en Management

Rob van Lambalgen, directeur van de faculteit Economie en Management (FEM), nam 24 februari de Gouden SustainaBul in ontvangst. Hij kreeg deze prijs voor de duurzaamste hogeschool van Nederland uit handen van Harm Drost, directeur van de faculteit Gezondheidszorg (FG). De prijs rouleert sinds juni tussen de faculteiten.

De HU ontving de prijs van studentenorganisatie Morgen, die ijvert voor een duurzaam hoger onderwijs, in juni vorig jaar omdat het de meest duurzame hogeschool bleek. De faculteit die de SustainaBul in beheer heeft, geeft in die periode extra aandacht aan duurzaamheid. De faculteit Gezondheidszorg vulde duurzaamheid in vanuit gezondheid: hoe hou je medewerkers duurzaam inzetbaar? In dit kader biedt de faculteit medewerkers gratis fruit, stoelmassages, wandelroutes, een fietscheck en een leefstijlcoachingstraject.
Positief effect
Deze activiteiten vloeien voort uit het project ‘Bravo’ van Lectoraat Leefstijl en Gezondheid. Drost (links op de foto) overhandigde tijdens de overdracht het Bravo-rapport aan Geri Bonhof, collegevoorzitter van de HU. Onderzoek van TNO toont het positieve effect van de interventies van Bravo aan. Dit blijkt ook uit het lage ziekteverzuim en uit de tevredenheid van medewerkers op de FG.

Voor de invulling van duurzaamheid vanuit de FEM had Drost een duidelijk idee: 'Ik heb vanochtend mijn oudste pak aangetrokken en mijn oudste schoenen, die komen nog uit mijn studententijd. Ik geloof dat we dingen moeten hergebruiken en ik geloof ook dat je daarmee bedrijvigheid  kunt creëren. Daar is de FEM goed in. Ik ben benieuwd naar het beste duurzaamheidsidee dat de FEM kan bedenken.'

Gastsprekers
Van Lambalgen vertelde dat de FEM al veel doet met duurzaamheid. Waaronder onderzoek en een nieuwe minor over circulaire economie (op basis van het cradle to cradle-principe). De FEM wil in ieder geval de presentaties van gastsprekers op het gebied van duurzaamheid ook open stellen voor andere geïnteresseerden.

Bonhof gaf aan dat duurzaamheid een duidelijkere plek zal innemen in de strategische plannen die het college maakt. De HU gaat zich hierop profileren. Hiervoor moet het thema verankerd worden in de curricula, op een manier die past bij de verschillende beroepsgroepen waarvoor de HU opleidt.  Na de FEM krijgt de faculteit Communicatie en Journalistiek de SustainaBul.

Bron: HU Redactie