SvJ-alumna Ilvy Njiokiktjien wint Zilveren Camera

Oud School voor Journalistiek-studente Ilvy Njiokiktjien heeft de Zilveren Camera gewonnen met een foto die ze maakte tijdens de begrafenis van Nelson Mandela. Het is de eerste keer dat een vrouw de prijs wint. De prijs werd zondag voor de 65e keer uitgereikt in het Fotomuseum in Den Haag.

Met de foto op de begrafenis van Mandela brengt Njiokiktjien volgens de jury de essentie van dit wereldwijde nieuws treffend in beeld. ‘Rouw om en dankbaarheid voor de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Het is een vindingrijke foto die de verschillende lagen van de gebeurtenis – waar de fotograaf op het juiste moment bovenop stond – sterk communiceert’.

Fotograaf des Vaderlands
Njiokiktjien won in 2008 al de Canon Prijs voor jong fotografisch talent. Ook sleepte ze de National Geographic fotoprijs in de wacht in de categorie Mens. Vorig jaar werd Njiokiktjien benoemd tot Fotograaf des Vaderlands.

Prijswinnaars
De Zilveren Camera Canonprijs voor vernieuwende fotojournalistiek ging dit jaar naar Rob Hornstra en Arnold van Bruggen. Zij maakten ‘The Sochi Project’, een fotoserie over de omstreden Olympische Spelen in Rusland. De Nationale Portretprijs ging naar fotografe Robin de Puy. Ze fotografeerde haar vakgenote An-Sofie Kesteleyn.