Taakstraf voor dief met wroeging

De medewerker van de Universiteit Twente die vorig jaar ruim twee miljoen euro naar zijn bankrekening liet overschrijven en daar spijt van kreeg, is tot een taakstraf van 240 uur veroordeeld.

De man werkte al twaalf jaar als accountmanager voor de universiteit, zodat hij de benodigde wachtwoorden en codes om bij het geld te komen eenvoudig kon achterhalen. In Peru aangekomen kreeg hij echter zoveel wroeging dat hij zijn bankrekening liet opheffen en terugvloog om de zaak op te biechten. De man zou financiële problemen hebben gehad.

De officier van justitie had een gevangenisstraf van een jaar geëist. De rechter nam genoegen met een taakstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden, omdat de man nooit over het geld heeft beschikt en de universiteit nagenoeg het hele bedrag weer terug heeft.

Bovendien was de accountmanager niet eerder met justitie in aanraking gekomen en had hij na zijn ontslag geen andere baan kunnen vinden. Dat de man momenteel in Peru verblijft, vond de rechter geen reden om af te zien van een werkstraf.