Tentamen bij HU ongeldig verklaard

De Hogeschool Utrecht heeft een tentamen psychosociale hulpverlening van de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD) ongeldig verklaard omdat er mogelijk onregelmatigheden hebben plaatsgevonden.

Ongeveer 250 tweedejaarsstudenten zullen het tentamen over moeten doen. Volgens woordvoerder Saïda Ahyad is er geen relatie tussen een eerdere melding van een anonieme klokkenluider over tentamenfraude bij MWD bij de onderwijsinspectie.

De examencommissie van de HU heeft besloten het tentamen in te trekken nadat een controlesysteem een signaal heeft afgegeven. Het systeem 'cijfer alert' geeft een automatische melding als vergelijkbare examenresultaten te veel verschillen ten opzichte van andere periodes. Het streven is volgens Ahyad altijd om onregelmatigheden uit te sluiten. 'Zodat iedere student voor honderd procent zijn tentamen op eigen kennis en kunde heeft gehaald.'

Studiepunten
Dat signaal is naar de examencommissie gegaan en direct onderzocht. Vervolgens is het tentamen ongeldig verklaard. 'We betreuren het voor die studenten die hebben gestudeerd en eerlijk hun tentamen hebben afgenomen. Maar wij kunnen niet de twijfel laten bestaan dat er mogelijk onterecht studiepunten zijn behaald', aldus de HU in een reactie.

Het controlesysteem waarschuwde dinsdag 9 december al over mogelijke onregelmatigheden bij psychosociale hulpverlening, dat is dus voor de anonieme melding. Hoewel er hierbij ook documenten zaten over deze cursus, is die directe relatie niet te leggen. Ook zonder deze anonieme melding zou dit tentamen ongeldig zijn verklaard. De melding is overigens nooit officieel bij de HU gedaan, maar alleen bij de onderwijsinspectie binnengekomen.

Bron: DUIC.nl

UPDATE
Ruim vijftien studenten tekenen bezwaar aan bij de examencommissie dat het tentamen psychosociale hulpverlening ongeldig is verklaard. Zij willen dat het besluit wordt herroepen omdat niet is aangetoond dat er sprake was van fraude. Dat meldde het AD/Utrechts Nieuwsblad vorige week dinsdag. Een woordvoerster van de HU zegt in het artikel dat er in ieder geval niet langdurig is gefraudeerd.