De ‘Tesla-groep’ is terug uit Valencia en noemt de missie ‘geslaagd’. De onderzoekers Wilko Planje en Rogier Laterveer reden samen met vloggende student Sam naar een conferentie over duurzaamheid in Zuid-Spanje om daar de discussie te voeren over duurzame mobiliteit. Ze parkeerden de Tesla demonstratief op de stoep. Laterveer: ‘We hebben veel reacties gehad en gesprekken gevoerd over duurzame mobiliteit. Precies wat we wilden. En we hebben subsidie binnengehaald.’
Of ze het nog eens zouden doen, in een Tesla 4100 kilometer afleggen? ‘Nee, never. Je staat toch veel te lang te laden elke keer. Op een middag stonden we vast omdat de auto helemaal niks meer deed. Grote stress. Tesla heeft toen vanaf afstand de computer opnieuw gereset. Dat hielp. Zal ik ook nog vertellen over het scheetkussen in de stoelen, die je vanuit de bestuurdersstoel kunt bedienen?’ Nee, doe maar niet. Al met al is zo’n Tesla wél handig als je binnen en dag op je bestemming kunt zijn, constateert Laterveer.
Ze tikten ook wat andere steden aan, met goede strategische partners. Clermont-Ferrand, Barcelona, Madrid. Daarmee haalden ze subsidie binnen om de komende tijd vooruit te kunnen met hun project. Met hun lectoraat Nieuwe Energie in de Stad zijn de onderzoekers gespecialiseerd in duurzame hoogbouw. Veel woningcorporaties worstelen met hoe ze hun flats duurzamer willen maken. De heren worden het liefst dé Nederlandse vraagbaak als het gaat om duurzame hoogbouw. Daarvoor is een netwerk nodig, ook buiten Nederland.