Testbereidheid onder studenten en medewerkers is laag

Studenten uit het hoger onderwijs laten zich te weinig testen, meldt de Volkskrant. Uit cijfers van onderwijsbond AOB blijkt dat minder dan een derde van de studenten gratis zelftests besteld heeft. Onder medewerkers is de testbereidheid hoger: ongeveer de helft.

Eén van de voorwaarden van de gedeeltelijke heropening van het hoger onderwijs in april was dat studenten en medewerkers zich massaal zouden laten testen. Daar komt dus weinig van terecht. Volgens het AOB zouden zo’n 789 duizend studenten afhankelijk zijn van de website www.zelftestonderwijs.nl. Tot begin deze maand werden er 213 duizend bestellingen door studenten geplaatst.

Van de studenten en medewerkers die zelftests besteld hebben, is niet duidelijk hoeveel de test ook daadwerkelijk gebruikt hebben.