Tevredenheid personeel HU stijgt, werkdruk blijft hoog

Foto: Ed van Rijswijk

Medewerkers van de HU zijn in 2017 meer tevreden dan voorgaande jaren. Zij geven voor het werken aan de hogeschool een 7,0. Vorig jaar was dat nog een 6,7 en het jaar daarvoor een 6,6.

Dat schrijft de HU in een bericht op het interne Sharepoint over de uitkomsten van het Werkbelevingsonderzoek 2017. Medewerkers zijn het meest te spreken over samenwerking met collega’s en hebben veel plezier in hun werk. Dat laatste krijgt een score van 77: hoger dan het gemiddelde van de werkende Nederlandse bevolking (70) en de sector Onderwijs (73), meldt de hogeschool.

Daar staat een aanhoudende hoge werkdruk tegenover. ‘We zien dat we op de goede weg zijn, maar de werkdruk baart ons echt zorgen. Het was al hoog en neemt niet af. Hier hebben we serieus werk aan de winkel’, zegt Tineke Zweed, lid van het college van bestuur, in het bericht.

Communicatie
Ruim zeventig procent van de medewerkers voelt zich thuis bij het instituut, de dienst of het kenniscentrum. Over de communicatie binnen het team zijn medewerkers tevreden, maar ze zijn kritisch over de berichtgeving vanuit de HU als organisatie.

Collegelid Zweed stelt dat er onderlinge ‘grote verschillen’ zijn in resultaten bij de instituten, kenniscentra en diensten. ‘Die gaan we nader bestuderen samen met de directies.’

Reactie
In totaal hebben zo’n 2020 medewerkers (59 procent) het onderzoek ingevuld.Iedereen die heeft meegedaan, krijgt de resultaten van het eigen organisatieonderdeel. Die worden intern besproken en geanalyseerd, waarna het college in januari met een reactie komt. Voor die tijd zijn de volledige gegevens van het Werkbelevingsonderzoek niet beschikbaar.

Het onderzoek naar de tevredenheid van het personeel wordt elke twee jaar uitgevoerd. De resultaten van 2015 staan op Sharepoint. Ook een kort verslag van de tussenevaluatie uit 2016 is gepubliceerd.

Onderzoek
Naar aanleiding van onder meer de uitkomsten van het Werkbelevingsonderzoek in 2015 heeft het college een onderzoek laten uitvoeren naar de klachten over de administratieve werkdruk bij docenten. Dit leverde ruim zeventig meldingen op over bijvoorbeeld het toetsen, de ondersteuning en het ACO-systeem (Aanleveren Cursusinformatie Onderwijs). Mogelijke oplossingen die worden aangedragen zijn vermindering van regels en procedures en de verantwoordelijkheid laag in de organisatie leggen.