Interview

Thuiswerkende docenten: ‘Ik realiseer me hoe leuk ik het leven op de hogeschool vind’

Foto: Kees Rutten

Ook docenten werken vanuit thuis, aan de keukentafel of in de logeerkamer. Welke tools gebruiken ze en wat zijn de reacties van studenten? En over toetsing. ‘Bij ons in de examencommissie werd al geopperd om de zomervakantie te gebruiken voor toetsen.’ Drie interviews op een rij.  

Jacoba Huizenga

Docent Social Work deeltijd, vanuit het Teaching & Learning Network betrokken bij vernieuwing Logistics Management, projectleider bij Zorg en Welzijn in de Wijk

‘Ik schat dat driekwart van de studenten mij achter de computer volgde’

Hoe ziet je werkplek eruit?
‘Ik werk aan de eetkamertafel in de huiskamer. Dat bevalt me niet zo goed: ik heb een betere bureaustoel en bureau nodig. Daar ben ik mee bezig. Ik kan naar buiten kijken, daarom wil ik in de tuin wat gezellige bloemetjes zetten. Ook op mijn werktafel heb ik bewust wat voorjaarsplantjes gezet.

En ik heb ingevoerd dat ik regelmatig naar buiten ga om wandelend te bellen. Om half zes gaat de computer uit, dan hou ik op met werken. Dat deed ik voorheen nooit, vaak ging ik ’s avonds nog door. Thuis werken is intensiever maar het nodigt uit om er meer structuur in aan te brengen. En geen reistijd scheelt ook enorm.

Doordat we afstandsonderwijs organiseren, kunnen veel onderwijsactiviteiten doorgaan. Dat is belangrijk, maar ik hoop dat we snel weer naar school kunnen. Ik realiseer me nu hoe leuk ik het leven op de hogeschool en De Uithof vind.’

Welke applicaties en tools gebruik je?
‘MS Teams. Gisteren heb ik mijn eerste digitale les met Teams gegeven. Dat ging eigenlijk best goed. Ik had tips gekregen van een collega voor een duidelijke structuur: het eerste kwartier laat je studenten binnenkomen, je vertelt een aantal zaken, geeft opdrachten mee, neemt af en toe pauze.

En ik gebruik daarbij de chatfunctie. Door de chatfunctie bleek de drempel lager om vragen te stellen dan voor een heel publiek. Op Canvas zet ik mijn mededelingen neer. Dat hebben we met de opleiding zo afgesproken. Via de mail communiceer ik met de leerteambegeleiders, zo heb ik met hen een kort lijntje. Verder gebruik ik WhatsApp.

Ik hou social media bij voor tips over afstandsonderwijs. Vanmorgen stond er weer een interessant artikel op ScienceGuide met deskundigen over didactiek. Ik volg een aantal collega’s en experts, zoals Dominique Sluijsmans, lector bij Zuyd Hogeschool, over didactiek en toetsing. Ik wil niet te veel lezen want anders wordt je overspoeld met informatie.’

Op wat voor manier reageren studenten op afstandsonderwijs?
‘Het viel me op dat er een goede opkomst was. Ik schat dat driekwart van de studenten mij achter de computer volgde. Het zijn deeltijders en ik kwam er gaandeweg achter dat een aantal vanaf het werk meededen. Sommigen hebben het extra druk en moeten nu ook op de lesdag bij hun werkgever verschijnen.

Ik heb het idee dat studenten het erg waarderen dat we in deze situatie afstandsonderwijs aanbieden. Maar ze beseffen ook dat dit niet voor altijd een vervanging is voor het reguliere onderwijs. We missen het om elkaar daadwerkelijk zien en direct contact te hebben op de opleiding.’

Is al duidelijk hoe toetsing gebeurt?
‘Docenten, de toetsexpertgroep en de examencommissie hebben met elkaar onderzocht welke toetsen in de komende toetsweken onveranderd door kunnen gaan, welke op korte termijn aangepast kunnen worden en welke niet. Voor de laatste geldt dat zij tot nader bericht niet worden afgenomen.’

Sonja Zinken, docent Optometrie

‘Mijn appartement staat in een stadstuin en als ik naar buiten kijk zie ik spelende kinderen’

Hoe ziet je werkplek eruit?
‘Ik beschik over een logeerkamer met een fatsoenlijk bureau. Die werkplek hoef ik met niemand te delen. Mijn schoolcomputer staat ergonomisch verantwoord op zo’n standaard en ik heb een tweede scherm. Dat is wel luxe allemaal. Ik heb een prachtig uitzicht. Mijn appartementencomplex staat in een stadstuin en als ik naar buiten kijk zie ik spelende kinderen.

Ik mis mijn collega’s wel. Ik woon alleen en nu vallen die contacten ook weg. En ik probeer niet te veel te werken. Dat is wel een valkuil want er is niemand die zegt dat je moet stoppen. Tien tot twaalf uur werken op een dag is voor mij normaal, maar daar probeer ik zoveel mogelijk op te letten.’

Welke applicaties en tools gebruik je?
‘Vergaderen doen we als docenten met MS Teams. De lessen doe ik met Canvas. Hoewel ik vandaag hoorde van een collega dat er problemen mee zijn. Ik ben nu met Powerpoint bezig dus ik heb dat zelf niet gemerkt. We geven online lessen vaak met z’n tweeën waarbij de een lesgeeft en de ander de chat bijhoudt.

Bij Canvas kunnen studenten mij live volgen en mijn Powerpoint en filmpjes zien. Als ik studenten een opdracht geef, zet ik ze apart in “kamertjes” en dan kan ik van de ene naar het andere kamertje hoppen. Als we dan weer samenkomen sluit ik de kamertjes en dan zijn ze weer allemaal bij me op het scherm. Ik merk dat ik steeds beter wordt in het gebruik van de applicaties.

De studenten krijgen normaal gesproken vaak les in de HU Klinieken. Die zijn bedoeld voor praktijkonderwijs, mensen van buiten komen er voor consulten. Maar die zijn ook dicht. Ik maak nu filmpjes zodat studenten bezig kunnen blijven met hun basisvaardigheden. Maar ik schat dat de helft van het onderwijs momenteel niet doorgaat. Bij het Instituut voor Paramedische Studies heb je echt mensen nodig om mee te oefenen en dat deel ligt stil.’

Op wat voor manier reageren studenten op afstandsonderwijs?
‘Ze zijn heel lief en zeggen dat ze het fijn vinden dat de lessen doorgaan. Ik merkte dat studenten in eerste instantie voorzichtig zijn, maar als de discussie begint dan gaan ze als een speer. Ook de werkopdrachten maken ze massaal.

Ik ben heel trots op de studenten hoe ze het oppakken en het voor ons leuk houden. Bij mijn minor “Leren doceren en begeleiden in de zorg” was iedereen er, ik heb wel het idee dat niet iedereen altijd aanwezig is. Bij de bachelor miste ik tien van de 25 studenten. Maar het kan dat sommigen achteraf de opgenomen colleges nog bekijken. Misschien hebben zij geen rustige plek in huis of zit een broertje of zusje op de computer. Daar maak ik me wel zorgen over.’

Is het duidelijk hoe toetsing gebeurt?
‘Daar kan ik niets over zeggen. Binnen het instituut zijn ze daar nog over in beraad. Het hangt ook af wanneer we weer naar school mogen. Onze toetsweek begint 6 april en die dag valt al weg om de scholen dan nog gesloten zijn. Dat geeft veel onzekerheid.’

Patrick van Veenendaal

Docent/onderzoeker bij het Institute for Design and Engineering en afstudeerbegeleider bij de master Next Level Engineering  

‘Studenten zijn nu niet zo bezig met zaken als het bindend studieadvies’

Hoe ziet je werkplek eruit?
‘Ik switch tussen de keukentafel en het bureau op de kamer van mijn zoontje. Op de dagen dat mijn vrouw in de apotheek werkt, houd ik onze twee kinderen – die in groep 1 en groep 5 zitten – aan het leren. Dan werk ik aan de keukentafel. Als ik dan een Skype- of Teams-overleg heb, dan moeten ze even buiten spelen of een filmpje kijken. Het is roeien met de riemen die we hebben. Ik woon in de polder dus ik kan lekker van me afkijken.’

Welke applicaties en tools gebruik je?
‘Vooral Microsoft Teams. Ons instituut is snel overgeschakeld. De eerste maandag nadat de scholen sloten, gingen we online door met vergaderingen en onderwijs. Ik heb vooral overleg met externen en dan werk ik met Skype, GoToMeeting, Zoom; afhankelijk waarmee degenen aan de andere kant zijn uitgerust. Daarnaast gaat bellen en appen gewoon door.

Hoe penibel de situatie ook is, het pakt positief uit voor het geven van onderwijs op afstand. Een aantal collega’s ziet daar niets in maar nu moet het en het werkt. Dat is een positief punt van alles.

Ik doe ook onderzoek en daar hebben we nog niet echt een goede modus voor gevonden. Ik moet eigenlijk samenkomen met mensen om zaken te bespreken. Skypen en Teams werkt goed tot een man of vier, maar als het er meer worden, is het niet effectief. We zitten in week twee en weten nog niet tot hoe lang dit gaat duren. Dus we vinden er wel wat op. Er rijzen wat vragen over projecten. Krijgen we verlenging? Moeten we het budget terugbetalen als het doel niet is behaald?’

Op wat voor manier reageren studenten op afstandsonderwijs?
‘Bij de master Next Level Engineering staan twee vakken geroosterd en die gaan online door. Voor het afstuderen aan het begin in blok D (medio april) treffen we voorbereidingen. De fysieke bijeenkomsten op Padualaan 99 gaan via Teams. Behalve dat je niet bij elkaar zit, merk ik weinig verschil. De discussies zijn net zo inhoudelijk als daarvoor.

De opkomst bij online bijeenkomsten over afstuderen is honderd procent, net als ervoor. Het belang om erbij te zijn is dan ook groot. Studenten zijn even actief als voorheen. Je ziet dat studenten geregeld met elkaar overleggen. Het zijn individuele afstudeerprojecten maar het is de bedoeling dat ze van elkaar leren en bij elkaar problemen oplossen. De docenten hebben een meer coachende rol.

De studenten zijn blij dat het onderwijs doorgaat. Ik las een reactie van een bachelorstudent die zei dat het afstandsonderwijs mogelijk beter is dan lessen in de klas. Ik zit ook in de examencommissie en we zullen de nodige verzoeken krijgen. Maar studenten zijn nog niet zo bezig met zaken als het bindend studieadvies.’

Is al duidelijk hoe toetsing gebeurt?
‘Het instituut heeft een ander onderwijsritme dan de rest van de hogeschool. We hebben vier weken les en een week tentamen. En dan nog een keer hetzelfde. Die toetsing ligt even stil. De herkansingen van vorige week zijn bijvoorbeeld niet doorgegaan. Bij ons in de examencommissie werd al geopperd om periode E te gebruiken voor toetsen, maar dat is natuurlijk wel de zomervakantie. Ik weet niet of de studenten, docenten en organisatie daarop zitten te wachten.’