Tien ideeën, vijf prijzen

Hij lijkt gespannen, maar zodra Jeroen Slegers mag vertellen over zijn zelfopwarmende isolatiemuur die werkt op poep, lichten zijn ogen op. De student bouwkunde is één van de tien deelnemers bij de Duurzame Ideeën Pitch, georganiseerd op 17 september door hogeschool en universiteit.

Een duurzaam idee in maximaal vijf minuten voor een jury pitchen. Het lijkt een simpele opdracht, maar de zenuwen lijken de tien studenten flink in haar greep te hebben, deze dinsdagmiddag. ‘Moet de presentatie in het Nederlands of in het Engels?’ en ‘Ik ben blij als ik ervan af ben’, wordt er tegen elkaar gefluisterd.

Waar de één kiest voor een Greenbox, een box die ervoor moet zorgen dat lampen automatisch uitgaan wanneer het buiten licht genoeg is, pleit een ander voor een heel simpel idee: meer bomen in de stad. ‘We kunnen met z’n allen wel veel moeilijke ideeën gaan verzinnen,’ betoogt Jan-Willem Potgieter, student technische bedrijfskunde op de HU. ‘Maar bomen zijn groener, bieden schaduw en zijn geluidswerend.

Maar het idee van Potgieter haalt het niet. De jury kiest voor vijf andere projecten, waarvan één een wildcard krijgt voor de ‘allerbeste pitch, namelijk het idee van UU-student Gerard Rijnders, die de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) graag wil verduurzamen.

Onder de vijf winnaars ook twee HU-studenten: Bart van Zevenbergen, met zijn green screen, een zonweringssysteem met UV-cellen op de zonwering en Dennis de Caes met Green networking op de HU, een pleidooi om ’s nachts de servers uit te schakelen.

De vijf krijgen een toegangsticket voor de Nudge Leadership Challenge, een weekend waarin het creëren van duurzaam leiderschap centraal staat. Niet gek, want een toegangskaartje voor het weekend bedraagt bijna 2400 euro.

Winnaars op foto van links naar rechts: Gerard Reinders (De UIT verduurzamen), Jennifer Parramore (De betere baan (studenten laten werken op een duurzame boerderij), Michiel Sterrenberg, Dennis de Caes (Green networking op de HU (servers ’s nachts uitschakelen), Bart van Zevenbergen (Green screen (Een zonweringssysteem met UV-cellen op de zonwering), John Scholten (Eenzaamheid in onderbuur (project om eenzame ouderen en studerende jongeren tot elkaar te brengen)