Tilburgs blad wint Gouden Luis

Univers, het weekblad van de Universiteit van Tilburg heeft de Gouden Luis in de Pels 2009 gewonnen, de prijs voor het beste journalistieke medium over het Nederlandse hoger onderwijs.

De jury onder leiding van hoogleraar Frits van Oostrom, oordeelde dat Univers een goed geschreven, breed georiënteerd en kritisch blad is voor studenten en medewerkers. Enige minpunt is de vormgeving. Univers zou van Tilburg de middelen moeten krijgen voor een facelift. In de woorden van Van Oostrom: ‘Deze luis verdient een warmere pels.’

De inzendingen voor de prijs werden beoordeeld op journalistieke kwaliteit, eigen producties, vormgeving, variatie in onderwerpkeuze en kritisch vermogen. Een groep masterstudenten journalistiek aan de UvA maakte een shortlist. Daarop stonden dit jaar Atrium van de Haagse Hogeschool, Folia van de Universiteit van Amsterdam, Resource van de Universiteit Wageningen, het Ublad van de Universiteit Utrecht, en dus Univers.

De prijs werd vorig jaar ingesteld door de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. De instellingen willen het belang benadrukken van goede, zelfstandige journalistieke verslaggeving over gebeurtenissen en ontwikkelingen in en rond het hoger onderwijs.