Tineke Zweed opent vandaag de Dag van de Duurzaamheid

Foto: Kees Rutten

De vierkante meters boven de foodcourt zijn omgetoverd tot een ware jungle. Tussen de planten, stukken hout en exotische drankjes schuifelen de mensen binnen. Om 12:30 klimt Tineke Zweed het podium op. ‘Dit jaar gaat de Dag van de Duurzaamheid over het succes van de student,’ zegt ze. Want als de hogeschool haar werk goed doet, zorgen alle afgestudeerde studenten straks voor een betere wereld, zo is de gedachte.

Even later staat Valerie Visser naast het collegelid. Visser, ex-HU student en nu werkzaam bij Green Office,  hielp het instituutsplein op te tuigen. Na vandaag blijven de planten staan, evenals het televisiescherm waar non-stop beelden te zien zijn van allerlei studenten, die werken aan duurzaamheidsprojecten binnen de hogeschool.

Ze hangen ieder een eigen kartonnen blaadje aan de duurzaamheidsboom, met een boodschap. Valerie mag beginnen. ‘Eet lokaal,’ staat er op haar blaadje. De boodschap van mevrouw Zweed? ‘Geef gendergelijkheid de ruimte.’

Valerie Visser

De dag bevat vijftig duurzame initiatieven van (ex) studenten, een symposium en een borrel. Het programma staat online.